Thursday, October 8, 2009

Kisah Haji 21

Kak Sunarti
Salah seorang teman sebilik aku di Mekah dan Madinah ialah Kak Sunarti. Apa yang membuatkan aku kagum dengannya ialah kegigihan beliau beribadat sepanjang berada di Mekah dan Madinah. Beliau tidak pernah melepaskan solat berjemaah di masjid . Banyak masanya dihabiskan di masjid berbanding di hotel. Malah di dalam bilik kami beliau antara yang terawal pergi ke masjid.

Kak Sunarti yang aku panggil kak Su bekerja sebagai seorang cleaner dan mempunyai 3 orang anak yang berusia dalam linkungan 20 -25 tahun. Beliau menunaikan haji bersama suami beliau yang bekerja sendiri. Keazaman beliau untuk menjejakkan kaki ke bumi Mekah dan Madinah cukup kuat dan tahun itu dalam usia yang belum mencapai 50 tahun beliau berjaya menunaikan hasratnya.

Aku kagum dengannya yang gigih bekerja mengumpul duit untuk menunaikan haji. Katanya setiap hari beliau akan menaiki bas sesudah subuh untuk ke tempat kerjanya. Kalau diikutkan gaji yang diterima tidaklah seberapa tetapi dengan gaji itulah beliau berjimat untuk mengumpul wang secukupnya. Ada juga pernah bertanya padanya kenapa bekerja juga dengan gaji yang kecil dan bersusah menaiki pengangkutan awam untuk ke tempat kerja. Jawab beliau jika tak bekerja mana beliau nak cari duit untuk menunaikan haji.

Sepanjang masa di Madinah dan Mekah beliau gunakan sebaik2nya. Jarak jauh bukan penghalang untuk berjalan kaki setiap hari ke Masjidil Haram. Pernah satu ketika beliau berada di Masjidil Haram dari Zohor hinggalah Subuh.

Jika difikirkan balik ramai orang yang jauh lebih berkemampuan dari Kak Su, tetapi tiada keinginan untuk menunaikan haji. Malah ada juga yang pergi tetapi pergi seolah-olah seperti bercuti. Aku harapkan kisah kak Su ini dapat menjadi sumber inspirasi kepada yang lain untuk menunaikan haji.

Di sana pangkat dan wang tidak penting dan semua kita adalah sama. …

1 comment:

Ummu Auni said...

aku pun teringin jadi macam tu...insya Allah