Wednesday, October 28, 2009

Kisah Haji 28

Mina
Di Mina khemah aku dan Anwar bersebelahan. Ketika mula2 tiba di Mina, aku sendiri confuse untuk mencari khemah kerana khemah yang banyak dan berdekatan antara satu sama lain. Khemah2 yang ada juga serupa jadi tidak mustahil ada jemaah yang sesat untuk mencari khemah apabila mereka keluar ke tandas dan sebagainya. Khemah dilabelkan dengan objek dan nama buah seperti pisang, oren dsb.
Khemah yang aku duduki aku rasakan dihuni lebih 200 jemaah. Berbanding di Arafah ruang untuk kami agak sempit.
Jika di Arafah setiap petak dalam khemah diletakkan 10 orang tapi di Mina ruang petak yang sama seperti di Arafah menempatkan 20 jemaah. Jadi kami perlu berhimpit dan tidak boleh mengharapkan keselesaan. Khemah dialas dengan karpet dan kami semua meletakkan tikar yang diberi oleh Tabung Haji sebagai alas tidur kami manakala beg yang dibawa digunakan sebagai bantal.
Ketika mula tiba di khemah,ruang petak kami kecoh sekejap ketika pembahagian tempat tidur. Memandangkan petak kami berhampiran dengan tempat keluar masuk jadi kami perlu menyediakan ruang untuk jemaah lain dalam khemah kami berjalan. Oleh itu ruang kami yang sudah sedia sempit menjadi makin sempit. Nasib baik perkara itu dapat diselesaikan dan semua berpuas hati dengan arrangement yang dibuat. Risau juga aku kalau ada yang bermasam muka. Aku sendiri tidur di petak lain yang masih ada ruang. Hikmatnya berbadan kecil, dalam keadaan seperti itu aku boleh menyelit di mana sahaja. Jadi semasa 3 hari di Mina, tempat tidur aku tidak tetap. Aku tidur di mana sahaja ada ruang yang boleh aku menyelit di petak yang berhampiran.

Pagi itu, 10 Zulhijah, setelah selesai solat Subuh dan rehat seketika, aku berjumpa kembali dengan Anwar. Kami keluar dari kawasan khemah dan mencari tempat untuk menelefon keluarga di Malaysia. Aku dan Anwar bersarapan bersama sebelum kami berjalan-jalan di sekitar kawasan perkhemahan jemaah Malaysia di Mina. Ada juga jemaah Malaysia yang pergi melontar di pagi 10 Zulhijah itu tetapi aku dan Anwar mengambil keputusan untuk mengikut jadual yang telah ditetapkan oleh Tabung Haji untuk melontar pada waktu malam. Oleh itu siang hari di Mina kami gunakan untuk merehatkan badan dan tidak lupa juga melakukan ibadat2 sunat. Di Mina ruang masa panjang dan amat merugikan jika disia2kan begitu sahaja.

Satu cabaran di Mina yang memerlukan kesabaran yang tinggi ialah apabila pergi ke tandas kerana tandas yang ada tidak cukup untuk menampung bilangan jemaah. Setiap kali pergi ke tandas, jemaah perlu beratur dan menunggu giliran. Sementara beratur, sungutan dan keluhan akan didengari oleh segelintir jemaah. Ada yang tidak puas hati kerana perlu menunggu lama dan juga apabila menunggu jemaah yang mandi. Di kala inilah kesabaran akan teruji. Aku selama di Mina cuba meminimumkan masa di bilik air kerana tidak mahu melambatkan keadaan, oleh itu mandi tidak menjadi satu keutamaan. Di sana penggunaan air perlu dijimatkan dan untuk mengambil air sembahyang, 1 botol air sudah mencukupi - keadaan yang tidak pernah diamalkan di Malaysia. Alhamdulillah aku dapat mengharungi cabaran di Mina dengan hati terbuka.

No comments: