Tuesday, October 20, 2009

Kisah Haji 23

Menyambut hari lahir ke 28....


Salah satu peristiwa yang tidak aku lupakan sepanjang mengerjakan haji ialah ketika menyambut hari lahir ku yang ke 28 pada 11 November 2008 di bumi Makkah. Ketika itu lebih kurang 3 minggu lagi sebelum hari wukuf.


Sambutan hari lahir untuk tahun itu pastinya sangat berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya. Tahun itu aku menyambutnya di Masjidil Haram. Bermula seawal pagi untuk tawaf sunat, dan qiamullail di Masjidil Haram. Juga solat di Hijir Ismail, berdoa di Multazam dan solat di Maqam Ibrahim. Tiada sambutan yang seistimewa seperti itu. Seakan-akan sepanjang masa di Masjidil Haram ketika itu aku diberi layanan yang sangat istimewa dan dipermudahkan segala urusan. Tawaf yang lancar, tidak perlu bersesak untuk solat di Hijir ismail dan Maqam Ibrahim dan tidak lupa juga dapat berdoa di Multazam. Ya...cuma aku tidak berkesempatan untuk mencium hajarul aswad. Tapi Anwar berpeluang melakukannya pada pagi 11 November itu.


Sambutan hari lahir ini juga tiada makan-makan istimewa seperti tahun sebelumnya. Ketika itu breakfast kami seperti hari-hari yang lain. Makan tengah hari seperti biasa, nasi mandi kegemaran kami yang kami kongsi berdua. Makan malam juga seperti hari-hari yang lain, makanan bungkus yang disediakan oleh pihak muassasah.


Rutin kami pada hari itu juga tidak berubah seperti hari-hari lain kami di Makkah. Semuanya berjalan seperti biasa. Walaupun sama tetapi aku tetap merasakan sambutan hari lahir ini adalah yang paling istimewa dalam hidupku. Tidak perlu hadiah yang mahal....menyambutnya di bumi yang penuh keberkatan ini sudah cukup memberikan makna yang berlainan...



No comments: