Thursday, October 22, 2009

Kisah Haji 24

Posting kali ini berkenaan pengalaman kami di Makkah dengan salah satu perkara penting dalam kehidupan kita iaitu makan...:). Makan dan merasa pelbagai makanan di Tanah Suci antara pengalaman yang menarik di sana pada diriku.

Selama ini aku merasakan aku memang seorang yang kuat makan walaupun aku tergolong dalam mereka yang bertubuh kecil. Tapi di Makkah aku merasakan aku menjadi lagi kuat makan dan kali ini tiada istilah makan yang tidak disukai. Since kami pergi melalui muassasah kami hanya disediakan makan tengah hari dan makan malam. Breakfast perlu dibeli sendiri samada di kedai-kedai yang ada ataupun di cafe di hotel kami yang menjual makanan malaysia.

Makanan tengah hari dan malam telah siap dipacking oleh itu sepanjang kami di sana Alhamdulillah tiada masalah jemaah yg tidak dapat makanan. Since aku dan Anwar makan tengah hari di luar oleh itu kami cuma merasa makan malam yang disediakan. Tapi ada kalanya rakan sebilik aku tolong mengambil makan tgh hari aku dan rakan sebilik lain yg tidak balik kerana ada buah yg disediakan waktu tgh hari.
Aku tidak gemarkan kari tapi di sana itu adalah lauk biasa yang disediakan. Mujurlah di sana tekakku boleh menerima apa saja lauk jadi aku tidak berhadapan dengan masalah dari segi itu.

Waktu makan tengah hari jumaat di sana adalah waktu yang ditunggu oleh rakan2 sebilikku kerana setiap hari jumaat makan tengah hari agak istimewa iaitu nasi beriani. Hari jumaat pasti makanan akan licin tidak seperti hari-hari lain. Tapi untuk aku, hari jumaat atau hari lain makanan pasti licin seperti kata rakan sebilliku tak padan dengan aku yang kecil.
Dalam bilik kami, rakan sebilik kami sudah mengetahui aku dan kak Su kuat makan sebab itulah kadang2 mereka tolong mengambil makan tengah hari kami untuk di makan sekali dengan makan malam. Ada masanya aku dan kak Su boleh makan 2 pack makanan pada satu masa.

Sewaktu di Mina, kebanyakan jemaah dalam khemah kami melakukan nafar awal oleh itu apabila hari terakhir, jemaah dalam khemah amat berkurangan. Makanan banyak berlebihan ketika itu. Waktu itu aku dan Kak Su melakukan nafar thani jadi kami berdua masih berada di Mina ketika ramai rakan sekhemah kami telah meninggalkan Mina. Kak Su menghabiskan 2 pack nasi lemak untuk breakfast ketika itu....tapi sambal nasi lemak di Mina memang menyelerakan....:)

Bila difikirkan kembali, sewaktu di Tanah Suci memang kami perlu makan secukupnya kerana tenaga yang digunakan tidak kurang banyaknya. Berjalan kaki pergi dan balik masjid, tawaf sunat dan segala pergerakan lain yang menggunakan tenaga sudah pasti jumlah makanan yang perlu diambil juga perlu mencukupi. Malah walaupun makan dengan jumlah yang agak banyak di sana, badan tidak terasa berat atau malas kerana kami banyak bergerak dan mengeluarkan peluh.




Lagi pula melihat jemaah dari sana (orang Arab) makan, kami sendiri terkejut. Bayangkan kalau di Malaysia, makanan itu boleh dikongsi lebih kurang 8 - 10orang tapi mereka 4 orang sahaja sudah mampu menghabiskannya. Dan menariknya cara mereka makan seperti makan dalam dulang di mana mereka hamparkan plastik menutupi seluruh meja, ayam atau daging diletak di tengah2 dan nasi di sekelilingnya dan mereka makan berjemaah secara berjemaah. Yang pasti makanan itu pasti habis walaupun aku sendiri gerun melihat timbunan makanan mereka.

Apabila kembali ke Malaysia, aku ditegur kerana agak kurus berbanding sebelum berangkat menunaikan haji......kiranya makanan yang diambil memang berpatutan dengan jumlah tenaga yang digunakan...:)


No comments: