Tuesday, February 9, 2010

Adil dan saksama

Malam tadi, saya sedang monitor Fahim membaca. Anwar pula menjaga Munif. Ziyad berseorangan main lego di dalam bilik. Bila saya teringat, saya terasa sedih. Saya tak tahu adakah dia rasa tidak dipedulikan semalam atau memang dia sendiri tak kisah bermain seorang diri.

Malam-malam, saya perlu monitor progress pembelajaran Fahim. Munif pula saya dan Anwar bergilir-gilir bersama dengannya. Ziyad, kadang-kadang terlepas pandang. Mungkin juga kerana dia sendiri seorang yang tak kisah jadi kami take for granted keadaan itu. Kasihan Ziyad. Saya sangat mengharapkan tiada anak-anak saya yang rasa tidak dipedulikan. Saya perlu sentiasa berusaha memberikan layanan yang adil untuk mereka bertiga.

Cuma dalam keadaan sekarang biasanya Munif yang diberi lebih fokus apatah lagi dia masih kecil, dan menyusu dengan saya.

Oh..dan Ziyad walaupun dia main berseorangan semalam, tapi apabila dia keluar dia memberikan pistol lego kepada Fahim. Rupanya dia lama di dalam bilik, apa yang dibuatnya ialah buatkan pistol untuk Fahim dari lego. Ingat betul Ziyad pada abangnya. Dan saya gembira, mereka seronok bermain berdua selepas Fahim selesai belajar. Sebelum tidur saya bacakan buku favourite Ziyad - Dora the explorer padanya sebagai bedtime story, sebagai reward kerana menjadi good boy.
Kanak-kanak, ada kalanya kita tak tahu apa yang mereka rasa. Saya perlu lebih cuba memahami mereka.