Monday, February 1, 2010

Kisah Fayad & Zihim

Tadi Fahim bercerita pada saya kisah Fayad dan Zihim. Berikut kisahnya:

Pada zaman dahulu ada seekor semut bernama Fayad dan seekor belalang bernama Zihim. Pada suatu hari Fayad pergi ke rumah Zihim. Tok, tok, tok, Fayad mengetuk pintu rumah Zihim.
Zihim membuka pintu dan bertanya, "kenapa Fayad?". Fayad berkata,"Zihim jomlah kita pergi cari makanan."
Tapi Zihim tidak mahu pergi, dia berkata pada Fayad,"tak naklah aku nak main power rangers ini." Selepas itu Zihim menutup pintu rumahnya dan Fayad pergi mencari makanan seorang diri.

Pada keesokan harinya hujan turun dengan lebatnya. Zihim tidak dapat makan kerana makanannya telah habis. Fayad pula relaks sahaja di rumahnya kerana dia di rumahnya terdapat banyak makanan.

Esok harinya hujan turun lagi. Hari seterusnya hujan masih turun sehingga banjir. Zihim akhirnya pergi ke rumah Fayad. Tok, tok, tok, "Fayad bukalah pintu ini," panggil Zihim. Ketika itu Fayad sedang sembahyang di rumahnya. Selepas sembahyang Fayad membuka pintu rumahnya, dia berkata, "kenapa Zihim?". Zihim memberitahu,"aku lapar sudah dua hari aku tak makan."

Selepas itu Fayad mengajak Zihim masuk ke rumahnya dan makan bersama-sama. Malam itu Zihim tidur di rumah Fayad. Keesokan harinya hujan berhenti. Fayad dan Zihim mencari makanan bersama-sama.

Itulah kisah Fayad & Zihim yang Fahim ceritakan pada saya. Kisah ini sebenarnya bedtime story Fahim & Ziyad yang diceritakan oleh Anwar sebelum mereka berdua tidur. Dan diubahsuai sedikit oleh Anwar untuk jadi lebih menarik. Siap ada nama lagi, Fayad dan Zihim. Bila dengar beberapa kali baru perasan nama ini gabungan nama Fahim & Ziyad.

No comments: