Friday, February 12, 2010

Ibu bapa derhaka?

Posting ini ditulis hasil dari pembacaan majalah Solusi (saya tak pernah tahu kewujudan majalah ini sehinggalah Anwar belikan untuk saya baru2 ini).

Dalam majalah ini ada artikel berkenaan ibu bapa derhaka. Biasanya kita hanya tahu berkenaan anak derhaka. Tapi kali ini ibu bapa derhaka pun rupanya wujud juga.

Dalam mendidik anak kita sentiasa mengharapkan yang terbaik dari anak kita. Anak yang baik, rajin, pandai, bertanggungjawab dan pelbagai lagi Pelbagai cara digunakan untuk mengajar mereka ke arah matlamat kita. Betulkah cara kita? Kita mahu anak2 kurangkan masa dengan tv tapi apa gunanya kalau kita sendiri 24 jam mengadap tv. Kita mahu anak kita solat, melakukan segala suruhan agama, tapi kita sendiri? Dan macam-macam lagi yang kita mahukan dari anak kita sedangkan hakikatnya kita sendiri tidak menunjukkan contoh teladan yang baik untuk mereka.

Imam al-Ghazali mengingatkan, "Anak-anak merupakan amanah bagi kedua orang tuanya. Hatinya yang suci masih bersih tanpa ukiran dan gambar. Dia sedia diukir dan cenderung kepada apa sahaja yang mempengaruhinya. Jika dia dibiasakan dan diajar kepada kebaikan, maka tumbuhlah menjadi anak yang baik."

Petikan dari majalah Solusi," ironinya, jika ada segelintir ibu bapa yang sanggup mendera anak-anak mereka dengan api daripada puntung rokok di dunia, namun lebih ramai ibu bapa yang bakal mendera anak-anak mereka dengan api neraka. Ibu bapa ini adalah ibu bapa yang tidak menunjukkan teladan yang baik dalam mendidik anak-anak. Inilah ibu bapa yang derhaka!"

Saya: Banyak lagi diri saya yang perlu perbaiki....

No comments: