Monday, February 1, 2010

Yang sebenarnya....

Tajuk posting kali ini seolah-olah seperti lagu nyanyian Yuna. Tapi saya tidak mahu menulis tentang Yuna dan lagunya. Cuma saya ingin menceritakan kisah saya yang menyedari bukan semua yang kita pelajari boleh diterima bulat-bulat. Dan kisah yang sebenarnya....perlu dicari.

Dalam subjek sejarah, ada bab berkenaan tokoh-tokoh terkenal dalam lipatan sejarah. Salah satu tokoh (layak ke digelar sebagai tokoh?) yang diceritakan ialah Mustafa Kamal Attaturk. Kalau ikut teks, Mustafa Kamal Attaturk dikatakan sebagai bapa permodenan Turki. Itulah yang dipelajari dan diterima waktu itu.

Tapi makin jauh melangkah, makin banyak ilmu yang didengari, barulah tahu rupa-rupanya permodenan yang dibanggakan oleh Mustafa Kamal Attaturk itu telah mengorbankan kesucian Islam. Agama dipisahkah dari kehidupan seharian. Islam diperlekehkan. Turki dibawa untuk berpaksikan barat demi sebuah kemajuan.

Saya mula mengetahui kisah Mustafa Kamal Attaturk apabila belajar di universiti. Rasa kesal juga bila memikirkan lambatnya saya mengetahui kisah ini. Dahulu semasa di zaman sekolah saya fikir saya pandai Sejarah, tapi rupanya banyak benda yang saya perlu pelajari dengan lebih mendalam dan bukan setakat menghafal dan menerima begitu sahaja.

No comments: