Friday, February 5, 2010

Kisah kucing


Alang-alang saya selitkan pasal kucing dalam posting saya sebelum ini, jadi posting kali ini akan berkisar berkenaan kucing.


Masa saya kecil-kecil dahulu, kami adik beradik selalu dibawa menziarah ke rumah saudara rapat kami. Di rumah beliau ada banyak kucing. Dan selalunya kalau datang ke sana, salah satu makanan yang dihidangkan ialah keropok. Saya memang suka makan keropok. Tapi masalahnya kucing-kucing di situ juga suka keropok. Jadi apabila saya makan keropok, kucing-kucing itu akan mengerumuni saya mengharapkan belas kasihan saya untuk berkongsi keropok saya dengan mereka. Tapi saya tak mampu sebabnya saya takut. Saya selalu terasa kucing2 itu akan melompat ke arah saya.


Rupa-rupanya fobia saya pada kucing terbawa-bawa sampai ke besar. Saya pernah mengelilingi satu kawasan sekolah kerana melarikan diri dari seekor kucing. Ketika itu waktu persekolahan sudah berakhir dan saya menunggu ayah datang menjemput. Tapi ada seekor kucing, yang saya tidak tahu mengapa sangat suka mengikut saya pada hari itu. Saya pusing keliling sekolah untuk mengelakkan diekori kucing tersebut, tapi tak berjaya. Sehingga ke kereta dia ikut saya. Tak tahulah apa yang menarik perhatian kucing itu. Takut ada cuak pun ada.



Sehingga sekarang serasa saya fobia itu masih ada. Kucing comel macam manapun saya tak mampu menyentuhnya. Dalam kepala saya asyik terbayang akan digigit oleh kucing. Nasib baiklah anak-anak saya tak ada fobia macam itu. Setakat ini tengok mereka ok saja dengan kucing.



Menyentuh soal kucing, salah seorang sahabat Rasulullah s.aw, Abu Hurairah sangat sayangkan kucing dan suka bermain dengan kucing sehingga beliau diberi gelaran Abu Hurairah.


Oh..saya juga sukakan kucing, tapi untuk memegang dan menyentuhnya..maaflah saya tak mampu.

1 comment:

mummy aisyah ainaa said...

haa...kita tak mesra alam dgn kucing jugak tapi aisyah, ainaa n murad suka sangat.

kita pernah terjerit dgn kuat kat cafe unitele melaka sebab ada kucing dtg dekat. hilang keayuan.