Sunday, February 7, 2010

Kisah kancil

Posting kali ini bertajuk kisah kancil jadi pastinya cerita-cerita yang akan saya tulis seterusnya ada kaitan dengan kancil. Kancil di sini bukannya kereta perodua kancil tapi sang kancil, haiwan yang dikatakan cerdik dalam cerita kanak-kanak.

Saya menulis posting kali ini kerana melihatkan dua posting sebelum ini berkenaan dengan haiwan jadi untuk meneruskan feel, saya teruskan dengan posting berkenaan kancil pula. Lagi pula saya teringat kembali perbualan saya dengan Fahim berkenaan haiwan, akal dan kancil sebelum ini.

Biasanya apabila berbual dengan Fahim, saya perlu sentiasa bersedia untuk menyediakan jawapan untuk soalannya yang pelbagai dan di luar jangkaan.
Satu hari Fahim bertanya saya apa yang membezakan manusia dan haiwan. Saya katakan padanya manusia dikurniakan akal fikiran dan boleh berfikir apa yang baik dan tidak. Haiwan pula tiada akal dan mereka tidak boleh berfikir. Lalu Fahim beritahu saya,"tapi nenek cerita pasal sang kancil yang pandai, dia boleh fikir.Maknya dia ada akallah" Belum sempat saya menjawab Fahim menyambung kembali," tapi itu dalam ceritalah. Sebenarnya sang kancil mana ada otak. Dia pun tak boleh fikir. Dia kan haiwan." Dan saya tidak memberi apa-apa komen lagi.

Saya teringat dalam buku tulisan Ustaz Hasrizal ada terselit kisah berkenaan kancil. Beliau menulis berkenaan anaknya yang mengatakan sang kancil itu penipu apabila beliau menceritakan kisah sang kancil kepada anaknya. Kenapa pula kancil itu penipu. Kerana untuk mendapatkan sesuatu, kancil menipu haiwan yang lain. Contohnya, kisah kancil dan buaya. Dalam cerita itu kancil menipu buaya untuk menyeberang sungai. Betul juga kan, selama ini kita fokus dengan cerita kecerdikan kancil hingga terlupa penipuan kancil.

Cerita sang kancil popular di kalangan kanak-kanak. Bermakna indirectly kita mengajar anak-anak kita menipu itu dibolehkan untuk mendapatkan sesuatu.

Rasanya cerita kancil tidak boleh lagi menjadi bedtime story anak-anak saya. Kalau ada pun, ceritanya perlu diubahsuai.

No comments: