Thursday, February 11, 2010

Kisah SHAMS 4

Ada sahabat memasukkan gambar-gambar zaman sekolah di facebook dan saya baru terbuka gambar-gambar itu semalam. Lantas tiba-tiba teringat kembali nostalgia zaman sekolah.
Seingat saya sepanjang 5 tahun di SHAMS ada beberapa perkara yang saya boleh maintain.
1) dari F1 hingga ke F5 saya duduk di kedudukan yang sama. Tentulah kelas berubah, tapi tempat saya masih sama. Jalur ke tiga dan di tengah-tengah kelas.
2) saya belajar sejarah apabila hendak tidur, menjadi bedtime story saya. Selalunya menjadi ubat tidur yang sangat mujarab

Dua benda ini saja yang ingat. Sebab 2 perkara ini tidak berubah sepanjang saya 5 tahun di SHAMS.

Dan kala peperiksaan SPM, saya demam panas pada 2 hari awal SPM bermula. Waktu itu seingat saya ada paper sejarah, BM, math dan kimia. Pada hari pertama SPM, lantaran badan dah tak larat sangat saya tertidur ketika paper sejarah dan BM berjalan. Dapat saja soalan, saya menjawab secepat mungkin, then tanpa semak jawapan, saya terus tidur sehingga habis waktu. Tak pernah terjadi sepanjang persekolahan, tapi berlaku ketika SPM. Haru betul.

Pengalaman di SHAMS banyak mengajar dan mendidik saya. Even kenangan pahit tetap menjadi guru paling berharga dalam hidup saya. Dan saya bersyukur atas segala kisah di SHAMS yang saya alami.

2 comments:

Ummu Auni said...

hehehe. aku teringat shah cerita dia SPM kat hospital :P

JiJie said...

aku pun doctor siap geleng kepala bila tahu esoknya ada paper math ngan kimia